Wawancara – Buang Dinosaur, Lantik Muka Baharu

DALAM apa sahaja kapasiti – mufti, pensyarah atau pendakwah – beliau menarik perhatian ramai. Sebagai Mufti Perlis pertama kali (2006 – 2008), kemudian sebagai pensyarah universiti, beliau lantang bersuara.

Ramai menyokong, tetapi ada juga yang tidak menerima pandangannya. Mulai awal bulan ini, beliau kembali menduduki kerusi Mufti Perlis, jawatan yang beliau tinggalkan tujuh tahun lalu. Dengan pengalaman dan pendedahan yang makin banyak, beliau tentunya ada banyak perkara yang ingin dikongsikan dengan masyarakat.

Ikutilah temu bual Timbalan Pengarang Berita Farush Khan, Editor Rencana DARINA OSMAN dan jurugambar ROSLI TALIB dengan DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN.

Datuk pernah jadi Mufti Perlis dahulu, dan kini kembali ke pejabat mufti setelah beberapa tahun menjadi pensyarah kanan di Universiti Sains Malaysia (USM). Apa perasaan Datuk?

Saya mungkin agak lebih teruja atau berdebar nak jadi mufti pertama kali dulu, sebab saya tidak ada pengalaman dan tak tahu bagaimana cara pengurusan. Lepas jadi mufti, saya balik semula sebagai pensyarah, (dan) pergi merata-rata di dunia ni.

Saya terdedah kepada banyak pengalaman, alhamdulillah. Semasa jadi mufti dulu, umur saya 35 (tahun), dengan semangat orang muda, darah muda masa tu (tersenyum).

Selepas jadi mufti kali pertama, saya kira rakyat lebih mengenali saya (melalui) sebahagian besar isu yang saya bangkitkan. Mungkin banyak isu tertentu dan saya kira sebahagian mengenali saya dengan cakap-cakap (saya).

Kemudian saya dapat peluang pergi ke beberapa tempat. Tamat jadi mufti, saya diberi peluang ke Wales ketika jadi pensyarah di USM (Universiti Sains Malaysia).

Kemudian saya jadi felo di Oxford, kemudian balik lagi (ke tanah air), kemudian pergi menuntut di London selama enam bulan. Jadi agak banyak pengalaman, yang saya rasa alhamdulillah, walaupun ketika saya tidak jadi mufti, perkataan-perkataan saya masih diambil oleh media dan mendapat liputan.

Apabila nak jadi mufti semula (mulai awal bulan ini), apabila Tuanku Raja Perlis (berkenan) panggil menghadap dan memaklumkan bahawa (Mufti Perlis sebelum ini) Datuk Dr Juanda (Jaya) nak balik ke Sarawak menjadi penasihat kerajaan negeri sekarang, maka saya berfikir, istikharah dan membuat keputusan menerima tawaran tersebut.

Untuk kali ini saya masuk pejabat mufti, saya dah tahu apa yang nak buat, boleh lihat dari pelbagai sudut. Apabila umur kita meningkat, pengalaman bertambah, pertimbangan-pertimbangan kita (pun) lebih baik.

Ketika pertama kali menjadi mufti dahulu tentu banyak perkara yang Datuk rancang untuk pentadbiran Islam di Perlis. Sejauh mana apa yang Datuk rancang itu dilaksanakan oleh pengganti Datuk? Kalau masih tidak dilaksanakan apakah Datuk bercadang meneruskan semula kali ini?

Walaupun saya jadi Mufti Perlis dua tahun, saya dengan Perlis agak rapat. Bila saya datang ke Perlis ini, alhamdulillah, tak jadi mufti pun (saya) masih (jadi) Ahli Majlis Agama Islam Perlis.

Apa yang saya fikirkan ialah mufti menjadi rujukan agama. Oleh kerana rakyat mencari satu sumber atau tempat merujuk, sekurang-kurangnya mereka mencari garis panduan, maka mufti patut dikenali rakyat dan senang dihubungi serta (dapat) memahami banyak isu.

Akan jadi masalah jika mufti itu tidak dikenali, tidak bersuara, tidak bercakap, hanya dikenali untuk acara-acara rasmi tetapi tidak menyelesaikan isu yang pelbagai. Dalam masa sama, kita kata Islam itu lengkap, syumul, tetapi bila ada isu yang membabitkan agama kita tak mahu bercakap.

Dan orang-orang politik bercakap, orang itu bercakap. Akhirnya kita tanya kenapa semua orang nak bercakap.

Sebagai penceramah selama ini Datuk dilihat sebagai berani dan amat terbuka dalam menjelaskan isu-isu Islam, walaupun ada pihak berasa tersinggung. Kini Datuk menjadi pegawai kanan kerajaan dan terikat dengan peraturan. Apakah keberanian dan kelantangan Datuk akan diteruskan?

Saya tidak rasa (ia akan terjejas) melalui kekangan, sebab dalam tempoh tak jadi mufti pun saya bersuara dalam hal politik, sosial dan berbagai-bagai. Saya berterima kasihlah pada istana Perlis, bukan (pihak istana) tak tahu saya bercakap.

Satu perkara yang berharga dalam hidup kita ini ialah kebebasan untuk menyatakan pandangan kita. Apa makna jawatan jika kebebasan kita dirampas. Ini prinsip penting dalam hidup, tetapi (menyatakan pandangan) mestilah dari sudut kesantunan, kesusilaan, bahasa dan seumpamanya.

Ada peraturan-peraturannya, tetapi (kalau) sehingga menghalang manusia bercakap, ini tidak melambangkan sebuah negara yang maju. Kita mesti bercakap. Saya akan bercakap, saya tidak mencerca. Kemungkinan pandangan saya berbeza, tetapi saya akan maklumkan ia pandangan peribadi saya.

Saya sepatutnya begitu, akan terus bercakap. Hubungan saya baik dengan istana, saya juga Ahli Majlis Agama Perlis.

Ketika pertama kali jadi mufti dahulu, apakah cabaran-cabaran utama yang Datuk hadapi? Apakah cabaran-cabaran itu masih wujud sekarang? Apakah langkah terkini Datuk untuk menghadapi dan mengatasi cabaran tersebut?

Ada advantage (kebaikan) dan disadvantage (keburukan). Advantagenya ialah kita mudah menyampaikan idea kita sendiri.

Oleh kerana, alhamdulillah, saya bercakap dan saya juga penulis, sebahagian idea saya (yang) saya tulis di FB (dan) Twitter saya, yang boleh dipetik oleh orang lain; yang kadang-kadang wartawan petik maksud lain.

Jadi kalau kita tulis, ayat kita sendiri, kita tahu, dan orang boleh akses kepada maklumat yang betul, yang asli. Jadi itu satu kelebihan.

Kalau apa yang kita kata disebarkan tidak betul, ini merebak sangat cepat, jadi viral, tetapi saya rasa kekuatan media sosial sekarang ini banyak beri manfaat. Tetapi kita kena aktif, kena counter balik.

Ada artikel saya tulis belum keluar di media cetak, sudah ada di media sosial. (Kelebihan) ini tidak ada zaman saya dulu. Ada (juga) tetapi tidak sehebat sekarang. Perlis ini ada banyak persepsi.

Dulu lebih teruk, nak jelaskan susah, tetapi apabila saya jadi mufti saya berterima kasih kepada media kerana banyak sokong saya, dapatlah saya terangkan apa yang berlaku di Perlis.

Tetapi sekarang kita tengok ramai yang boleh membaca, terutama mengenai agama dan mengenali tokoh ilmuwan agama peringkat antarabangsa. Orang tidak lagi menerima pandangan sempit. Kini lebih global.

Contoh isu Cadbury tempoh hari. Kalau dulu dengan babi, habislah. Tetapi kini dengan isu Cadbury orang mula kenal bukan setakat babi, tetapi DNA dan melihat dari sudut lain, lebih luas.

Datuk dikenali dalam tiga bidang utama, iaitu sebagai ahli akademik, penceramah dan mufti. Antara ketiga bidang ini yang mana Datuk rasa paling seronok untuk melaksanakannya?

Ramai orang berceramah, ada yang jadi mufti, tetapi saya kira ramai yang membantu orang ialah sholarship; kesarjanaan, maksudnya kajian, melihat pandangan yang lebih luar dari sudut berbeza.

Perlis memang terkenal dengan pandangan-pandangan. Walaupun (Perlis) negeri kecil, kalau (mengenai) stand (pendirian) Perlis sekarang, orang selalu kata Wahabi, Perlis nothing to do (tiada kaitan) dengan Wahabi.

Saya kata pada wartawan, Perlis tidak Wahabi dan tidak benarkan Wahabi di Perlis. Apa yang diceritakan (bahawa Perlis amalkan Wahabi) itu tidak benar. Dari dulu Perlis telah letakkan dalam perlembagaannya, satu-satu negeri (yang) tidak terikat dengan satu mazhab.

Ia terima semua dan akan melihat yang mana terbaik. Dulu-dulu kita bayar zakat dengan beras, (tetapi) kini bayar zakat dengan duit. Dulu pernah saya kata dalam kes anak tidak sah taraf; yang lahir bawah dari enam bulan, susah untuk didaftarkan. Ramai anak yang didaftarkan tidak boleh dibinkan nama bapa, tetapi dibinkan Abdullah.

(Di) Perlis, kita benarkan bin nama bapa, walaupun dia kahwin baru tiga bulan, anak itu anak dia. Kita nak hukum siapa? Nak hukum ibu bapa, nanti anak dia tidak ada ibu bapa, susah nak daftar sekolah.

Sini (di Perlis) orang nak masuk Islam kita binkan dengan nama bapa dia. Takkan kita nak binkan Abdullah pula. Islam mengiktiraf “panggil mereka dengan nama”. Perlis kecil, tetapi Islam kita syumul.

Kita nak Islam yang harmoni yang menyelesaikan (masalah). Malaysia the only (negara) yang suruh binkan Abdullah. Negara lain tak ada. Itu lebih kepada keputusan kita yang bersifat tempatan.

Negeri sebenarnya tidak terikat dengan fatwa kebangsaan, agama di bawah negeri. Cuma fatwa kebangsaan sebagai makluman kita hadir ke Majlis Fatwa Kebangsaan. Hakikatnya ia fatwa peringkat negara, tetapi bidang kuasa dalam negara kita, negeri tidak terikat.

Negeri di bawah raja negeri berkenaan. Kalaulah fatwa kebangsaan kata A, kemudian negeri buat keputusan B, terpakai di negeri itu. Ada pandangan-pandangan yang berbeza dengan negeri lain, tetapi sama dengan negara Arab, contoh mengenai talak.

Kita balik kepada fatwa yang asal, seperti ijtihad pada zaman Khalifah Umar (Al-Khattab ra). Kita nak jaga kekeluargaan tersebut. Bilangan talak bergantung kepada kali yang dia lafazkan.

Dari segi amalan harian dan hal ehwal pentadbiran Islam, Perlis dikatakan sedikit berbeza dengan negeri-negeri lain di Semenanjung. Pada pandangan Datuk apa agaknya penyebab kepada perbezaan ini? Apakah kelainan, perbezaan ini sesuatu yang baik?

Kita tengok (wanita) pakai tudung hijau (atau) hitam; itulah perbezaan. Manusia hidup dengan kepelbagaian yang beri alternatif selagi kepelbagaian itu memberi jalan keluar yang baik, bukan bawa manusia kepada jenayah.

Ia adalah sesuatu yang baik. Perbezaan ini membantu. Contoh, kalau ikut bayar zakat dulu-dulu kita kena bayar dengan beras, ertinya dekat nak raya penuhlah beras kat rumah. Tetapi kerana kita boleh terima pandangan mazhab Hanafi, zakat bayar dengan duit.

(Walaupun) tidak ada dalam mazhab Shafie, kita terima pakai. Mazhab Shafie perlu lafaz. Bayar dengan mesin, mesin mana boleh bercakap? Jadi perbezaan itu dilihat advantage.

Fatwa atau hukum (bertujuan) membantu manusia dan menyelesaikan masalah. Kita kena bagi pandangan yang mendekati maksud al-Quran dan sunnah (dan) dalam masa sama, menyelesaikan masalah.

Tanda-tanda semakin jelas bahawa umat Islam di negara kita semakin berpecah dan berpuak. Salah satu faktor perpecahan adalah kerana perbezaan fahaman politik. Sebagai mufti, apa komen Datuk mengenai perkara ini?

Kita kena lihat adakah benar umat Islam berpecah di Malaysia. Kalau benar kena kenal pasti. Saya ambil contoh era 80-an, ada (kejadian) sembahyang dua imam. (Disebabkan) parti berbeza, (ahli parti) tak boleh makan semeja.

Saya rasa ini sangat serius. Hari ini (keadaan) tak seserius itu (lagi). Orang Islam boleh solat sama dalam masjid. Reformasi banyak, hujah intelektualiti rakyat meningkat, tetapi saya tak nampak mereka sampai bertumbuk di jalan kerana berbeza (fahaman) politik. Tetapi saya rasa dulu lebih serius.

Untuk tangani masalah perpecahan, jika ada, ialah kebijaksanaan rakyat. Kena educate (didik) rakyat. Saya lihat rakyat sudah matang. Ada orang, dia suka dengan kerajaan, tetapi tak suka dengan pemimpin tertentu.

Ada orang, dia suka idea pembangkang, tapi tak undi pembangkang. Politik parti sudah berkurangan, sudah mula kritikal dengan isu. Jadi bila kita rasa itu perpecahan, perpecahanlah. Pada saya kita kena remove (singkir) all dinosours dalam politik.

Contoh, isu (Ketua Pembangkang Datuk Seri) Anwar Ibrahim dari dulu, skrip yang sama. Pemimpin yang baru datang, kalangan orang lama akan bangkitkan lagi isu sama. Kita nak muka-muka baru, kita tak nak lagi isu-isu lama, isu peribadi ni.

Pelbagai lagi isu, soal ketamadunan, soal hala tuju negara yang pada saya belum jelas. Kita bukan nak dengar (cara) selesai isu, (iaitu) dengan pergi berhimpun di mahkamah untuk dengar masalah peribadi.

Tapi biarlah ia mengenai hak tuntutan rakyat, macam tuntutan royalti minyak Kelantan. (Itu) Lebih baik daripada pergi dengar isu peribadi manusia. Perpecahan ini puncanya politik, bagi muka barulah.

Ini isu keluar (daripada) tajuk soalan. (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib (Tun Razak) pergi upacara Thaipusam (di Batu Caves, baru-baru ini). Negara ini ada pelbagai agama.

Najib boleh pergi, tetapi jangan meleburkan dirinya sebagai seorang Muslim. Kalau tanya saya, saya kata seorang PM boleh pergi ke majlis itu bukan untuk merayakan perayaan agama, tetapi pergi sebagai ketua negara bercakap mengenai keharmonian.

Oleh kerana beliau pergi sebagai identiti PM, pihak pengurusan perlu maklumkan beliau tidak perlu berpakaian seperti merayakan upacara itu, tak perlu kalungan bunga.

Bukan tak boleh hadir, tapi hadir dengan tidak merayakan perayaan itu. Kerana itu perayaan agama (yang) dirayakan penganut agama, ada kepercayaannya.

Ia bukan sambut merdeka atau tahun baharu. Penasihat yang ada di keliling PM dan pemimpin yang terbabit dengan agama tidak menasihati PM dalam kes ini. Pergi sebagai PM bukan sebagai (orang yang) turut merayakan perayaan itu.

Selain perbezaan politik pandangan dan persepsi berbeza dalam kalangan para ulama juga akhir-akhir ini memecahbelahkan lagi orang Islam di negara ini. Perkara-perkara kecil seperti doa qunut, talkin, tahlil arwah pun boleh menjadi punca perpecahan masyarakat. Apa peranan yang boleh dimainkan oleh para mufti untuk mengatasi perkara ini?

Saya hairan bila orang kata ada perpecahan kerana benda-benda kecil ini. Ini hanya persepsi, mentaliti golongan agama yang tak baik, mahu dominasi.

Benda-benda ini dicipta penceramah dan sebagainya. Kalau Perlis, kita tak galak. Ini soal manusia dengan Tuhan nak talkin, nak qunut. Amalan seseorang itu lebih penting.

Sebagai Mufti Perlis, apa visi Datuk untuk masa depan perkembangan Islam di Perlis khususnya dan di negara ini, amnya?

Saya lihat, alhamdulillah, di Malaysia ini ramai berpendidikan, terdedah dunia luar, pandangan antarabangsa oleh para scholars. Perkembangan ilmiah berlaku (adalah) suatu perkembangan sihat. Kita tak boleh jumud.

Keadaan orang Islam hari ini berbeza, yang mesti ditangani cara berbeza yang mungkin tak sama cara dahulu. Jika tidak, kita tak boleh ke depan. Orang lain kaut untung, kita tak dapat apa. Islam ini nak kena difahamkan.

Kita tak boleh mainkan isu perkauman, tak boleh main dendam. orang Melayu ramai perlu jadi contoh baik. Dulu (kita dan orang lain) boleh duduk semeja, kini tak (boleh) sebab kita jadikan agama sebagai penyebab orang meruncing, (dan) tertekan. Agama mesti jadi penyebab kepada keharmonian rakyat, tapi kini agama jadi punca ketegangan dalam negara. Memang peniaga ramai Cina, jika (peniaga) Melayu juga naikkan harga kita marah juga.

Agama mesti merentas kaum. (Dalam mendapatkan) jalan penyelesaian, semua nak jadi hero, nak kumpul penyokong. Ini soal masalah kepimpinan. Najib lambat. Saya suka cara (bekas Perdana Menteri) Tun (Dr Mahathir Mohamad).

(Sekarang) dekat nak bertumbuk, baru nak buat keputusan. Itu pun tak konkrit, yang (boleh) menggambarkan kepimpinan yang bagus.

Kita perlu pemimpin bijaksana, pintar, (dan) tangkas. Saya rasa Najib pada masa ini tidak dapat memimpin dengan baik.

Jika cara kepimpinan begini berterusan, negara tak akan henti dengan masalah. Jadi Najib (perlu) kemas kini kepimpinannya. Apa yang berlaku dalam negara kini tidak baik.

Semua orang nak jadi hero, semua nak bercakap soal isu-isu dalam negara. Najib perlu kembalikan identiti beliau, perlu jadi PM untuk semua. Ada majoriti, ada minoriti, ada hak orang Melayu. Lama juga Umno perintah Tanah Melayu, Okay saja, tiada kelemahan dan (tidak) timbul isu-isu begini.

Saya tengok ada bocor dalam pentadbiran. DAP dan Pas pun satu masalah.

Sumber : Sinar Harian